N-VA Heist-op-den-Berg

Asbest in bergruimte achter kinderopvang

Op 3 december 2012

‘Maar goed ook', zegt OCMW-raadslid Joris De Preter (N-VA). ‘Het golfplaten dak van het achtergelegen gebouw zit vol met asbest. Er is een gezondheidsrisico wanneer er met de versleten en verweerde platen iets zou gebeuren. We vragen dan ook de preventieve verwijdering van de dakbedekking.'

Bij het Heistse OCMW hebben ze de vraag van de N-VA-fractie in de OCMW-raad naar eigen zeggen ernstig genomen en informatie ingewonnen.

‘De architect, de veiligheidscoördinator en een vertegenwoordiger van de Intercommunale voor de Ontwikkeling van de Kempen (IOK) zijn formeel', reageert Dirk Van Noten (CD&V), voorzitter van het OCMW. ‘Er dreigt niet meteen gevaar omdat de kleine stofdeeltjes asbest niet zomaar beginnen rondvliegen. Het is pas wanneer er een stuk wordt afgebroken dat er schadelijke deeltjes vrijkomen en voorzichtigheid geboden is.'

‘Dat is best mogelijk, maar toch lijkt het ons nuttig dat het OCMW een onafhankelijke firma aanstelt die de asbestproblematiek rond de kinderopvang in kaart brengt, zodat de nodige maatregelen kunnen getroffen worden door het OCMW', aldus De Preter.

Enkele andere golfplaten daken in de buurt van de opvang blijken ook asbesthoudend te zijn.

Omdat in het dichtbevolkte centrum van Hallaar extra speelruimte altijd welkom is, vragen de N-VA-ers de mogelijkheid te onderzoeken om de bergruimte af te breken.

‘Maar dan moet er wel een alternatief gezocht worden voor de opslag van de materialen van de toneelgroep', zegt De Preter. Onderhandelingen over de verkoop van de bergruimte hebben voorlopig nog geen resultaat opgeleverd.

‘Daarvoor moet er een akkoord zijn met de eigenaar, de kerkfabriek, over de prijs. Dit is voorlopig nog niet het geval', besluit Van Noten.