De BIB sluit boeken

Op 29 november 2013

Dit besluit werd nooit doorgesproken met de adviesraad voor de bibliotheek” merkt Maarten Vervloet,N-VA-lid van deze adviesraad, op “zonder een goede voorbereiding eindigt dit dus in een halfslachtig holderdebolder boekenbesluit”.

Ook de gemeenteraad was niet op de hoogte van dit besluit dat vele lezers treft.  Nochtans werd zopas op de gemeenteraad van november de samenstelling van de nieuwe adviesraad goedgekeurd. “Het valt op dat er slechts 8 niet-politieke kandidaten waren voor 15 plaatsen” stelt Maarten vast.  Misschien is ook hier de povere communicatie de oorzaak van het gebrek aan enthousiasme.

Over het sluiten van de uitleenposten werd tijdens de gemeenteraad bovendien geen woord gerept, terwijl dit een uitgelezen moment was om open kaart te spelen over de toekomst van de BIB!”

“Het lijkt wat op budgettaire paniekvoetbal” benadrukt N-VA fractievoorzitter Eddy Gorris, want het sluiten van de uitleenpost staat al onomkeerbaar vast, terwijl de alternatieve dienstverlening nog bestaat uit beloftes of in de lucht hangende ideeën zoals bvb. het aan huis brengen van vooraf bestelde boeken.  Maar wat bijvoorbeeld met mensen die graag een omslag bekijken, titels en korte inhouden lezen eer ze een boek kiezen?  Kinderen beslissen ook dikwijls over een boek op basis van de mooie tekeningen.  En nog, er werd helemaal geen onderscheid gemaakt tussen de uitleenposten die veel lezers over de vloer krijgen en andere weinig gefrequenteerde posten.

Veel onbeantwoorde vragen!

Ook raadslid Michel Van Dijck heeft zijn bedenkingen: “de uitleenposten gaan dicht en de lezers moeten zich dan maar naar de centrale bibliotheek begeven. Dat kan pas werken als ook het openbaar vervoer hierin betrokken wordt en voor zover het vervoersaanbod voldoende zal zijn.”

De N-VA wijst opnieuw op de povere communicatie van het college. Niettegenstaande hier al talrijke keren op gewezen werd, blijft deze meerderheid halstarrig hun non-communicatief beleid verderzetten.