Forse belastingverhoging voor Heistenaars?

Op 14 november 2012

Dit memorandum is het resultaat van een inhoudelijke analyse  van de ‘huidige’ gemeentelijke werking en het beleid. Het is begrijpelijk en zelfs wenselijk dat de gemeentelijke administratie zijn bevindingen en wensen kan uiten over de gang van zaken, zonder het beleid te bepalen. Echter is het wel verwonderlijk dat men zich rechtstreeks tot de gemeenteraadsleden richt.

N-VA ziet in dit memorandum een duidelijke noodkreet vanuit de gemeentelijke administratie naar de beleidsverantwoordelijken.

N-VA stelt vast dat het MAT in zijn commentaar op de financiële toestand van Heist-op-den-Berg tot dezelfde conclusies komt als N-VA.  N-VA heeft voor de verkiezingen duidelijk gesteld :  “Indien het huidige beleid zo verder gaat , zal dit leiden tot nog meer schulden en meer belastingen. Zo kan het niet verder. “  N-VA heeft steeds zuinige creativiteit met duidelijke prioriteiten als noodzakelijke beleidsvorm voorop gesteld.

Het MAT daarentegen vraagt dat de stijging van bepaalde uitgaven en bijdragen  beperkt wordt  tot jaarlijks 2 %. Dit terwijl toch geweten is dat de bijdrage aan het OCMW de vorige 6 jaar met 50 % werd verhoogd.

Als mogelijke maatregel om het verwachte negatief resultaat van de rekeningen te beperken , wordt een serieuze belastingverhoging voorgesteld:

-          De aanvullende personenbelasting gaat van 7,5 naar 8,5 %

-          De opcentiemen van de onroerende voorheffing verhogen van 1050 naar 1300.

Dit betekent voor een doorsnee Heists gezin al vlug een extra jaarlijkse kost van 300 tot 500 euro, en meer.  N-VA wil dit voorkomen!

N-VA heeft ook vragen bij het tijdstip van de publicatie van dit memorandum: tien dagen ná de gemeenteraadsverkiezingen. Zo’n werkstuk wordt niet afgerond op enkele dagen. Bovendien is N-VA ervan overtuigd dat het college van burgemeester en schepenen, die geadviseerd worden door het  MAT, op de hoogte moet zijn geweest van dit initiatief. De gemeentelijke financiële toestand was hen alleszins bekend. De verklaringen van het gemeentebestuur vóór de verkiezingen  deden iets anders verwachten.  Wij vinden dit misleiding van de kiezers!

De N-VA zal zich vanuit de oppositie verzetten tegen belastingverhoging en hoopt dat alsnog het gezond verstand zal doorwegen en de tering naar de nering wordt gezet.