Gemeentebelang: "Akkoord is verbroken"

Op 4 oktober 2011

De fractie van Gemeentebelang maakte enkele maanden geleden bekend dat zij overstapte naar de N-VA, die in een kartel zat met de CD&V. Gemeentebelang deelde meteen mee dat ze vanaf dan een constructieve houding zou aannemen tegenover het gevoerde beleid en dus niet meer tegen de beslissingen van de CD&V-N-VA-Open Vld-coalitie zou stemmen. De oppositieperiode behoorde dus tot het verleden.

Maar sinds de overstap van Anja Van Dijck van N-VA naar CD&V is de houding van Gemeentebelang gewijzigd. Op de jongste gemeenteraad stemde de partij al niet meer alles mee met de meerderheid. Het enige N-VA-gemeenteraadslid Marc Jans steunde wel nog alle beslissingen van de meerderheid, net zoals Anja Van Dijck.

Eddy Gorris, de fractievoorzitter van Gemeentebelang, meent dat door de overstap van Van Dijck het kartelakkoord met CD&V verbroken is.

CD&V-voorzitter Hans Coppens is het hier niet mee eens. "CD&V is alle afspraken nagekomen, net zoals N-VA trouwens. Dat Anja Van Dijck overstapt, is eigenlijk een N-VA-zaak. CD&V was hier geen vragende partij. Ik stel trouwens vast dat de CD&V-N-VA-fractie nog altijd ongewijzigd is. Dat de mensen van Gemeentebelang dit anders zien, heeft volgens mij enkel te maken met een profilering naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 toe."