N-VA Heist-op-den-Berg

N-VA bezorgd over ‘ontspoorde' OCMW-toelage

Op 17 december 2012

Die verhoogt van 5,2 miljoen euro dit jaar naar 5,6 miljoen euro in 2013.

‘In 2000 bedroeg de toelage 2 miljoen euro. Toen al hebben we het schepencollege gewaarschuwd voor een ‘ontsporing'. Als het zo verder gaat, dan mogen we de gemeenteraad opdoeken en moeten we enkel verder met de OCMW-raad', zei Tim Teurfs (N-VA).

De man vindt de stijging van 400.000 euro zorgwekkend. ‘De komende jaren is er nog eens een geraamde verhoging tot 5,8 miljoen euro in 2014 en 6 miljoen euro in 2015. In financieel moeilijke tijden is het aangewezen kritisch te zijn tegenover elke verhoging van werkingsmiddelen', luidt het. Dirk Van Noten, schepen van Sociale Zaken(CD&V) en voorzitter van het OCMW, herinnerde de raadsleden eraan dat het OCMW jaarlijks werkt met een omzet van 16 tot 17 miljoen euro. ‘We hebben dan ook een pak inkomsten uit onze activiteiten', zei hij. ‘Langs de andere kant verzorgen we de gemeentelijke kinderopvang, is er de vergrijzing van de bevolking, zit het aantal leefloners in stijgende lijn en voeren we een lokaal initiatief voor opvang. Die initiatieven kosten de gemeente meer geld, onder andere omdat de subsidies de voorbije jaren gedaald zijn.'