N-VA dringt aan op mobiliteitsmaatregelen

Op 15 februari 2013

De N-VA verraste de bestuurders ter hoogte van Banden Jespers gisteren met een chocolade hartje. Maar waar het echt om te doen was, was het mobiliteitsprobleem van Heist aan te kaarten. "We willen ons engageren voor een strategische aanpak zonder politiek gekibbel", zegt Jan De Haes (N-VA). "Daarom willen we een werkgroep over de partijgrenzen heen om met alle actoren de mobiliteitsproblemen in Heist te bespreken. Los daarvan vinden we dat er in Heist heel wat snelle ingrepen mogelijk zijn. We moeten geen jaren aan grote plannen werken en terwijl wachten met deze dingen die al snel kunnen gebeuren. Zo denken we aan de enkelrichting van de Bergstraat en het wegnemen van de obstakels, de voorsorteerstrook aan Banden Jespers, een zoenzone aan Fabiola, de gladde wegen richting de berg vervangen, de bustrajecten verbeteren, het verlengen van de perrontunnel tot aan de overkant van de straat, de toegang tot het sportcentrum veiliger maken, enzovoort."

Mobiliteitsschepen David Geerts (sp.a) zegt dat heel wat van de voorstellen al voor uitvoering voorbereid worden. "Volgende week wordt de adviesraad Verkeer samengesteld. Wat mij betreft kunnen we elke week samenkomen om voorstellen te bespreken. Mijn deur staat altijd open. Tijdens die paar weken dat ik al schepen ben, is er wel al veel gebeurd. Zo hebben we al voorbereidingen genomen om de Bergstraat eventueel enkelrichting te maken, is er een veiligheidscoördinator aangesteld voor de fietspaden van de N10 en is er een offertevraag gemaakt voor de fiets-o-strade."