N-VA eist respect voor de rechten van de oppositie

Op 15 mei 2013

Op de agenda van de gemeenteraad van vandaag  staat onder andere de goedkeuring van de rekeningen  van 2012 geagendeerd.  De gemeenteraadsleden ontvingen agenda en bijhorende documenten (3,5 cm papier, recto-verso bedrukt) op de standaard termijn van 8 dagen voor de gemeenteraad.

Onnodig te melden dat deze materie en de grote hoeveelheid te verwerken cijfers de nodige tijd vragen als men dit grondig  wil nakijken.

Probeert men de oppositie te beletten hun werk goed te doen?

Enerzijds stelt de N-VA zich vragen bij het gekozen tijdstip om dit op de gemeenteraad te brengen, namelijk net na een verlengd weekend, waarbij de gemeentediensten 2 dagen langer niet bereikbaar zijn.

Anderzijds gaat het college hiermee in tegen hun eigen huishoudelijk reglement, maar vooral ook tegen het gemeentedecreet.  Dit stelt namelijk dat 'Het ontwerp van budget en de jaarrekening op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop ze worden besproken aan ieder lid van de gemeenteraad worden bezorgd'.  (art. 10§2 van Huishoudelijk Reglement en art. 148§4 + art. 174§2 van gemeentedecreet)

Deze termijn is een minimum waarbinnen de oppositie gegevens van een gans jaar wil kunnen bestuderen.

N-VA vraagt dan ook om de betreffende punten van deze agenda te schrappen.