N-VA voelt zich monddood gemaakt

Op 11 september 2013

De N-VA had een bijkomend punt ingediend over algemene onderhouds- en herstelwerken op vlak van groen en milieu. Om haar punt te illustreren wilde raadslid Katleen Vantyghem enkele beelden tonen van concrete situatie in Heist waar het onderhoud tekort schiet. Het ging om beelden van een omgevallen verkeersbord, welig tierend onkruid en zwerfvuil. Op die manier zouden de bezoekers een slechte eerste indruk van de gemeente krijgen volgens N-VA.

Maar dat was buiten de meerderheid gerekend. Gemeenteraadsvoorzitter Bernadette De Cat (CD&V) weigerde om de presentatie door te laten gaan. "Dat zou ons te ver leiden. Ik wil vragen om het enkel te houden bij een mondelingen toelichting, anders gaat de gemeenteraad te lang duren."

Er volgde een pittige, minutenlange discussie. Burgemeester Luc Vleugels (CD&V) zei dat de gemeenteraad dient om efficiënt te beslissen en dat in commissievergaderingen eventueel uitgeweid kan worden met een presentatie. Er werd niet toegegeven. "Ik ben er zeker van dat u de essentie van de vraag zelfs kan weergeven in één zin. Daar is geen presentatie voor nodig." Schepen David Geerts (sp.a) dacht er het zijne van. "Je moet maar een persconferentie geven als je een presentatie wil geven."

Bij N-VA zagen ze de weigering als een provocatie. Het effect was dat van een rode lap op een stier. "Wij vinden dit schandalig. We worden monddood gemaakt en mogen geen gebruik maken van de moderne technische hulpmiddelen die de meerderheid wel gebruikt om ellenlange presentaties te geven. Wij kunnen ons punt hier niet maken aan pers en publiek. Een schande", vulde raadslid Eddy Gorris (N-VA) aan. De partij weigerde om haar punt nog verder mondeling toe te lichten.