N-VA Heist-op-den-Berg

N-VA wil Swaenepomp redden

Op 16 januari 2014

‘Roest vreet serieuze gaten in het historisch erfgoed’, aldus Thijs. ‘Verschillende mensen hebben me al laten weten dat ze de situatie niet langer kunnen aanzien.’

Op de gemeenteraad van komende week dinsdag zal het oppositieraadslid het schepencollege interpelleren over de pomp. ‘In 2010 stond de pers vol met goede voornemens voor de Swaenepomp. Er is voor het herstel toen zelfs 20.000 euro uitgetrokken, maar intussen is er nog altijd niet veel veranderd. Wil de meerderheid de pomp naar de ‘pomp’ laten lopen?’, vraagt Monique zich af.

Volgens Thijs moeten de pomp en het smeedwerk dringend voor verder verval behoed worden. De Swaenepomp is volgens het raadslid immers uniek in haar soort. ‘Het is een getuige van het vroegere Heistse kunstambacht. De pomp heeft dan ook een bijzondere historische en toeristische waarde. Dringend herstel is daarom een absolute must. Het college moet juiste prioriteiten leggen’, aldus nog Thijs.

Meer uitleg

Het schepencollege zal volgende week dinsdag tijdens de gemeenteraad vermoedelijk uitleg geven over de pomp, de besteding van de gereserveerde centen en hoe het in de toekomst verder moet. Vier jaar geleden had Wim Van Loo, ex-CD&V, al eens zijn beklag gedaan over de staat van de constructie.Monique Thijs bij De Swaenepomp.