Overlijden Marc Jans

Op 5 augustus 2015

In de nacht van maandag op dinsdag overleed Marc Jans (59), die voor N-VA in de gemeenteraad van Heist-op-den-Berg zetelde.

Marc was een eerste maal kandidaat voor de Volksunie bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1994.

Marc is altijd geëngageerd geweest, omdat ‘leven’ voor hem bestond in meedoen en vooral meewerken aan een betere wereld. Voor Marc was politiek een middel om een ideaal te bereiken. Hij heeft de moeilijke politieke tijden gekend, maar bleef heel nuchter en zelfkritisch bij het recente electorale succes.

In 2000 werd hij rechtstreeks gekozen voor de lokale kartellijst Heist2000. Tijdens de voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 werd hij getroffen door leukemie. Hij kwam na zijn herstel, als opvolger terug in de gemeenteraad. Sinds 2012 was hij als ondervoorzitter van de grote N-VA- fractie vooral bezig met verkeer, mobiliteit en sport. Zo volgde hij het dossier van het nieuwe zwembad van nabij.

Als lid van het arrondissementsbestuur en van de nationale partijraad aarzelde hij nooit om de Heistse belangen te bepleiten of om ministers aan hun mouw te trekken.

Marc was ook geëngageerd buiten de politiek. Hij was lange tijd betrokken bij het G-voetbal. Hij stond recent mee aan de wieg van de huisartsenwachtpost .

"Onze afdeling verliest een voortrekker en een sleutelfiguur", aldus voorzitter Jan De Haes. "In de uren die ik met Marc de laatste jaren doorbracht, heen en terug naar allerlei vergaderingen, heb ik hem leren kennen als iemand met nog altijd één argument of nuance meer. Wanneer anderen in vergaderingen of op campagne soms storm liepen, zette Marc hen met de voeten weer op de grond. Daarenboven had Marc nog heel veel plannen, zeker ook buiten de politiek. Maar evenzo stond hij heel nuchter in de wereld en wist hij maar al te goed hoe kwetsbaar ieder van ons is."

"Namens alle partijgenoten wensen we de familie en vrienden van Marc veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies en intens verdriet."