Plekje voor doodgeboren foetussen

Op 21 april 2013

Zo'n 130 gemeenten in Vlaanderen hebben ondertussen een engeltjesweide of sterrenheuvel ingericht. In de omgeving zijn er bijvoorbeeld in Berlaar, Nijlen, Tremelo, Keerbergen, Duffel, Bonheiden en Lier. Heist-op-den-Berg ontbreekt spijtig genoeg", aldus Anthonis.

Schepen van Begraafplaatsen Eric Verbist (CD&V) stemde daarmee in. "We hebben enkele maanden geleden in het schepencollege al een soortgelijke beslissing genomen. We gaan wel enkel in Heist-centrum eentje inrichten, gelet op de beperkte vraag. In Berlaar en Putte hebben ze bijvoorbeeld minder dan één aanvraag per jaar. In Lier vier per jaar en in Nijlen drie op tien jaar", aldus Verbist.

Tot nu toe konden foetussen van boven de twaalf weken al begraven worden op de kinderafdeling van het kerkhof. Maar voor ongeboren kinderen van onder de twaalf weken ging dat niet. Voor hen komt er nu dus de engeltjesweide. "Het wordt een soort groen perkje waar de foetussen begraven kunnen worden. De technische dienst zal er zo eentje aanleggen in Heist-centrum. We gaan dan nog een reglement opstellen waarin we zullen bepalen of er kleine zerkjes, sterretjes, beertjes, of één grote gedenkzuil opgericht zullen worden met eventueel namen op", zegt Verbist tot slot.

Foto Joren De Weerdt

plekje voor doodgeboren foetussen