Schriekse dorpskern krijgt geen zebrapaden

Op 8 september 2011

Sinds de herinrichting van het centrum van Schriek is een deel van de dorpskern blauwe zone. Er geldt een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. Dit wordt aangegeven met verkeersborden langs de invalswegen.

Volgens buurtbewoner Marc Van Puymbroeck (59) respecteren weinig automobilisten de nieuwe regeling. 'Ze rijden te snel en weigeren te stoppen wanneer een voetganger of een fietser aanstalten maakt om de mooi aangelegde straat over te steken. Het is een gevaarlijke situatie die vroeg of laat tot ongevallen zal leiden.'

Er zijn geen zebrapaden en volgens de vijftiger is dat de oorzaak van de verkeersonveiligheid.

'Vroeger waren die er wel en minderden de chauffeurs vaart wanneer ze in de buurt kwamen.'

Van Puymbroeck wil de situatie veranderd zien. 'De aanleg van twee zebrapaden, ter hoogte van de bushalte aan de kerk en in de omgeving van de horecazaken, zal de veiligheid aanzienlijk verbeteren', zegt de man. Volgens de Schriekenaar is het probleem het grootst tijdens de ochtend- en avondspits.

'De schoolkinderen die van de bus stappen of het openbaar vervoer naar huis nemen, lopen hier dan kriskras de straat over. Ik mag er niet aan denken dat hen iets overkomt.'

Negatief advies

'In de zone 30 is de aanleg van zebrapaden niet aangewezen omdat de voetgangers overal moeten kunnen oversteken', zegt schepen van Mobiliteit en Schriekenaar Carl Verelst (CD&V). 'De wet wil dat alle weggebruikers met elkaar rekening houden, dus zeker in een zone 30 met woonfunctie.'

Volgens Carl Verelst is het dossier van de zebrapaden al op de tafel beland van de werkgroep Verkeer, maar hebben de leden (de politie, de mobiliteitsambtenaar en een vertegenwoordiger van de dienst Stedenbouw, nvdr.) een negatief advies gegeven. 'Bovendien zouden zebrapaden in het centrum van Schriek een precedent creëren voor andere straten in de gemeente waar de snelheidsbeperking ook geldt', zegt de schepen.

Volgens Verelst zijn de bewoners en de passanten nog niet gewend aan de recente invoering van de zone 30 en de voorrangsregeling van rechts. 'Maar we verwachten dat de meeste chauffeurs hun rijgedrag naderhand wel zullen aanpassen. Diegenen die dan toch nog hardleers de regels aan hun laars blijven lappen riskeren een boete. De politie organiseert geregeld controles', besluit de politicus.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is