Score niet enkel te danken aan De Wever

Op 1 juli 2012

"Maar het belangrijkste is voor ons dat we mee kunnen besturen. De laatste twee legislaturen moest CD&V een coalitie afsluiten met de Open Vld. En de N-VA zat de laatste legislatuur als kartelpartner mee in de meerderheid. Maar het was altijd CD&V dat de lakens alleen bleef uitdelen. Dat mag niet langer het geval zijn. We zijn geen anti-partij die zegt dat alles slecht is. Maar wij zouden een sterke partner kunnen zijn, die zorgt voor een frisse wind. Na een halve eeuw CD&V-bestuur willen we wat zuurstof brengen in het stilstaand water. Daar is het ons om te doen", solliciteert hij.

De lijsttrekker ziet geen graten in het feit dat de top van de N-VA voor het grootste deel uit ex-leden van Gemeentebelang bestaat. "Dat zal niet meespelen bij de kiezer", meent hij. "Deze score van 27,2 procent is trouwens niet enkel te verklaren door het nationale succes van Bart De Wever. De Heistenaar heeft duidelijk ook de lokale personen gesteund, anders kom je niet aan 27,2 procent."

Lees ook: Burgemeester Vleugels beperkt schade

Bij CD&V reageren ze strijdvaardig op hun 23,3 procent, wat neerkomt op een licht verlies. "Ik voorspel dat wij ondanks deze peiling toch de grootste zullen zijn op 14 oktober. Als er een echte N-VA-tsunami zou komen in Heist, dan zou die in deze peiling zichtbaar moeten zijn. En dat zie ik niet. Nu hebben veel kiezers ook nog rekening gehouden met de nationale tendens, gewoon omdat de lokale verkiezingscampagne nog niet begonnen is. Dertig procent van de mensen is nog onbeslist. Er is dus nog veel mogelijk. De mensen op onze lijst zijn onze grootste sterkte en die troef hebben we nog niet uitgespeeld. We zitten perfect op koers", aldus burgemeester Luc Vleugels.

De peiling geeft met 16,7 procent wel een mooie winst aan die andere meerderheidspartij Open Vld. "Voor dit resultaat teken ik meteen", zegt Patrick Feyaerts, die nu schepen van Openbare Werken is. Parlementslid David Geerts (sp.a) is eerder ontgoocheld. "De peiling valt eerlijk gezegd een beetje tegen. Met 10,6 procent kunnen we in oktober niet tevreden zijn. We willen mee besturen, maar niet als vijfde wiel aan de wagen. Om ons programma echt te kunnen doordrukken, moeten er nog wat percentjes bij komen", zegt hij eerlijk.

De vier grootste partijen geven aan dat ze na 14 oktober met iedereen rond de tafel willen gaan zitten. De twee grootste spelers CD&V en N-VA kunnen samen een meerderheid halen. Of een van beiden kan in zee gaan met Open Vld én sp.a.

Lees donderdag meer in de editie Mechelen van Gazet van Antwerpen.