Heist Platzak

Op 12 december 2015, over deze onderwerpen: Financieel: een zuinig financieel beleid

Verkeerde keuzes, en Heist platzak.

N-VA Heist-op-den-Berg stelt vast dat het College van Burgemeester en schepenen, ondanks een goednieuwsshow, te weinig investeert in veiligheid en mobiliteit, maar wel schulden blijft opstapelen. De lezing van het meerjarenplan tot 2021 legt het foute beleid ontegensprekelijk bloot.

Gemeenteraadslid Willy Anthonis maakt de som: “Ten overstaan van 2012 stegen de belastingen met 50%, wat voor de periode ’14-’19 ruim 40 miljoen extra in de gemeentekas zou moeten brengen. Helaas slaagt het bestuur erin om met deze meeropbrengst die Heistenaren moesten ophoesten, amper 25 miljoen te kunnen vrijmaken als investeringscapaciteit.” Het meerjarenplan vermeldt wel plannen om tussen ’14 en ’19 toch 55 miljoen te willen investeren. Dat is een bedrag dat echter nog geen rekening houdt met de investeringen in bv. het zwembad, want die lange termijn verbintenissen zitten verborgen in het Autonoom Gemeente Bedrijf. “Dat kan ambitieus lijken, maar er is bijvoorbeeld slechts 680.000 voorzien voor veiligheid. De rondweg die nodig is voor de economische ontwikkeling van Heist wordt uitgesteld en ook voor de fietsostrade wacht het College op subsidies van elders.” Vult Willy aan.

N-VA voorzitter Jan De Haes vraagt zich af of het College zich eigenlijk wel bewust is van wat ze doet: “de autofinancieringsmarge tendeert naar nul en dat betekent dat er op een bepaald moment niks financiële ruimte meer is voor enig extra beleid. Maar misschien is het een tactiek om elk volgend bestuur op te zadelen met financiële problemen”. Het bestuur heeft eerst de belastingen met de helft verhoogd en het heeft tezelfdertijd de reserves opgesoupeerd. En dan nu, tijdens de volgende jaren gaan ze bijzonder veel bijlenen. “Dat wordt een explosieve financiële cocktail, de kas is leeg, de belastingen zitten aan een plafond en de uitstaande schulden verdubbelen bijna”

Bovendien zijn nog allerlei mogelijke wijzigingen niet ingecalculeerd: bijvoorbeeld de kosten van een spreidingsplan, de te verwachten loonindexatie, de opbrengst van belastingreclame, de evolutie van de intrestvoet of de aanpassing van het gemeentefonds. Fractievoorzitter Jan Moons vat samen: “dit is geen goed beleid; N-VA kan dit niet goedkeuren.”