Subsidies voor Heistse fietspaden

Op 7 juli 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid, toerisme en recreatie, Veiligheid
De provincie Antwerpen keurde vandaag subsidies voor twee fietspaden in Heist-op-den-Berg goed. Voor de Schoolstraat, de Kerkstraat en de Hallaarstraat in Itegem krijgt de gemeente 389.000 euro provinciale en Vlaamse steun, voor de Heist-Goorstraat wordt 98.000 euro voorzien. De subsidies bedragen 80% van de totale kost.

N-VA Heist-op-den-Berg juicht de provinciale en Vlaamse ondersteuning toe. “Heist-op-den-Berg kampt helaas nog met een achterstand op het vlak van fietsinfrastructuur.”, verklaart provincieraadslid Jan De Haes. “Dankzij de financiële steun van de provincie Antwerpen (40%) en de Vlaamse regering (40%) heeft het gemeentebestuur (20%) eindelijk ook het licht gezien. In de voorwaarden van de subsidies wordt meer fietscomfort gevraagd en staat ook uitdrukkelijk vereist dat de rijbaan voldoende vlak moet zijn”.

“Wij willen de gemeente oproepen om voortaan bij elke aanleg of heraanleg van deze fietsinfrastructuur voluit te kiezen voor meer fietscomfort.”, gaat Jan De Haes verder. “Studies van de Fietsersbond hebben uitgewezen dat asfalt de meest comfortabele ondergrond is, maar helaas zijn er in de Heist-op-den-Berg maar weinig geasfalteerde fietspaden te vinden. Provinciaal gedeputeerde Luk Lemmens pleit ook steeds voor fietspaden in asfalt, maar de gemeente heeft tot op heden meestal gekozen voor veel minder comfortabele betonplaten of klinkers. Het zou beter zijn dat er in Heist-op-den-Berg eindelijk aandacht besteed wordt aan echt fietscomfort.”